WDS 110710

WDS 110710

I morse så ställde vi klockorna på 06 så att vi skulle hinna allt vi hade tänkt + att vi skulle packa och ta oss från rummet.

Det sket sej lite. Eller vi vaknade i rätt tid men vi hade ont i våra sargade kroppar så farten var inte så hög om man säger så. Men då kom vi överens om att vi ser det vi ser och sen är det inget mer med det. :=)

Whatever så packade vi våra väskor och bar ner dem till bilen där vi packade in det mer eller mindre logiskt. :=) Sen tog vi bussen in till Paris. Den här stannade på ett helt annat ställe så vi blev väldigt konfunderade men då visade det sej att det var en helt annan buss än den vi brukat ta som gick till centralstationen…
Då tänkte jag i mitt stilla sinne: undrar hur den här dagen kommer att bli om den börjar på det här sättet…..

Men precis som jag tänkte det så kom ”vår” buss så det var bara att hoppa på den och åka dit vi skulle….:=)

När vi kom till centralen så skulle vi ta ut pengar men då var bankomaten trasig… Suck….



Centralstationen

Lena och Emma hade hittat en informationstavla men jag gick och frågade i en kassa i stället. Vi gick först till den som de hade hittat men den var också trasig så vi fick gå till de som min gubbe hade berättat om..
Så det blev ett bekymmer mindre i alla fall….

Sen hade vi lite problem med att hitta vart vi skulle… Dagens program skulle börja med frukost på trevliga restaurangen och sen Eiffeltornet.

Frukosten var helt underbart god men jag var så hungrig att jag hade lätt kunnat käka en till macka. Det var i alla fall en kopp choklad (eller kaffe), en croissant och en painriche med marmelad. En otroligt serviceminded servitör och mysig miljö.



Sådär började jag vackla lite om vad jag tycker om fransmän….:=)

Ut på nya äventyr och mot Eiffeltornet.

Vi åkte tunnelbana och det är ett otroligt billigt färdmedel i Paris. Du köper en biljett och åker så länge du vill på den så länge du inte går utanför grindarna. Spelar ingen roll hur många zoner du passerar..

Rätt vad det var så hoppade det på en kille som var skitduktig på att spela dragspel. Jag kunde tyvärr inte ge honom några pengar för Lena bar min väska och satt i en annan kupe med Emma… L

Till slut så var vi i alla fall framme på rätt station och sen var det bara att börja gå….

Det kändes som långt men jag vet inte riktigt hur långt man fick gå. Inte så bra för min rygg i alla fall.. För Frankrike är inte ett dugg anpassat för de som har problem för det finns nästan aldrig några rulltrappor i tunnelbanan. Skulle det finnas en rulltrappa så går de neråt… Helt ologiskt…

Men till slut såg vi skyltar och följde strömmen av turister och såg detta otroligt maffiga torn. MEN eftersom att tidsschemat hade spruckit (vi hade tänkt vara där när de öppnade kl 9) så var det så otroligt långa köer att jag sa direkt att jag klarar inte att köa så länge, utan då får jag sitta på backen och det kändes mindre bra eftersom att jag den här dagen hade en kjol på mej…

Emma och Lena tyckte inte heller att det skulle vara värt säkert 3 timmar i kö eftersom att vi ville se Louvren också.

Men vi tog oss tid att njuta av folkvimlet och att fota Eiffeltornet och oss själva i olika vinklar.

Så vi satt säkert där och njöt av atmosfären i en timme… Underbart var det. Men lite less blev man på alla försäljare som skulle sälja ett lila, blått eller nåt annat vackert Eiffeltorn till oss.

Då ser vi hur det kommer militärer dit med vapen.. Jag blir alltid lite orolig och Lena blir lugn av det. Vi såg hur en av dem klev upp på en plint och blev fotad framför Eiffeltornet så jag frågade Emma om hon kunde springa dit och fixa det till mej. Efter viss tvekan så sprang hon iväg och kom tillbaka jätteglad när hon hade lyckats.

Det är ju sällan det kan bli så mycket värre än att man får ett ”nej” så i min värld så är det bara att fråga på.

Sen kom vi på att vi ville vara med alla tre på samma bild framför tornet så då skickade jag iväg Emma igen att fråga en gubbe med kamera på magen som såg snäll ut.

Han ställde glatt upp och frågade om vi skulle godkänna bilderna men då sa jag att det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt hur vi ser ut :=)

Sen började vi gå mot tunnelbanan igen. Nu hade det kommit några nya försäljare så jag köpte en liten grej till bonusbarnet (det minsta) Det var som ett litet tåg med hans namn på. En bokstav för varje vagn så det var lite skoj. Inte så dyrt heller. Till mamma köpte jag en scarf så jag hoppas att hon  kommer att gilla den. Jag tyckte den var fin i alla fall.

Vi hoppade på tunnelbanan och skulle nu mot Louvren. Inga problem att hitta vart vi skulle kliva av i alla fall. Men sen fick vi yra på lite innan vi hittade vart vi skulle upp nånstans till ljuset… :=)

Vi började gå mot museet och till slut så hittade vi en ingång inne i en galleria. Vi frågade hur vi skulle göra så det var bara att gå in och köpa biljetter.

Sagt och gjort. Vi kom till en sorts biljett automat och köpte våra tre biljetter. Sen såg vi en megalång kö så vi trodde att det var den vi skulle köa i. Man har ju alltid hört vilka köer det är för att få se Mona-Lisa… Men då hörde Lena nåt om att om man hade biljett så skulle man inte köa där.

Så vi kröp under och gick till en man som kollade biljetter och frågade vart vi skulle. Det var bara att gå uppför trappan sa han.

Sagt och gjort. Och fy vilken äcklig och lång trappa. Jag fick svindel och det var jätteobehagligt för den reagerade när folk gick i den också, alltså den var inte helt stum….
Men väl uppe så fick man lön för mödan. Gud vad det var vackert. För att vila lite så fotade vi rätt så mycket där uppe. Sen såg vi en otroligt jättelång kö så vi ställde oss sist i den. Då var det en tjej som frågade om vi hade biljetter? Javisst sa vi, då ska ni inte stå här utan då är det bara att gå in i den andra ingången och där var det helt tomt.

Snacka om att det kändes som en gräddfil :=)

Där var det i alla fall säkerhetsåtgärder så det var en vakt som skulle kolla Lenas och Emmas väskor och jag försökte skoja lite och säga att Lena hade en pistol med sej men nja, det var inte så värst populärt om man säger så….

Väl inne i rätt paviljong, för Louvren måste ju vara ett mecka för de som är konstintresserade, så var det bara att börja leta Mona. Märkligt nog så fick man fota där inne om man inte hade blixt på kameran.

Så jag fotade rätt så många bilder av tavlor eftersom att min älskling gillar konst :=)

Till slut så kom vi fram till Mona. Ingen värst kö där heller. Lite trängsel: ja men inte kö.
Jag blev väldigt förvånad över hur liten tavlan var. Den hängde alldeles själv på en vägg och självklart så fotade jag även henne :=)

Sen gick vi en sväng och fotade och kollade innan vi skulle iväg hemåt.

När vi kommit ut från Louvren och var i gallerian så hittade vi nåt som såg ut som handikappanpassning så vi tog den vägen och trodde att vi skulle få slippa några trappor…

Men inte då.. Det enda vi hittade var en hiss som gick till en stängd dörr och vi med vår sjuka fantasi kunde ju lätt fantisera om vad de gjorde med handikappade bakom den dörren :=)

 Ja vi har ju inte några större fel på fantasin jag och Lena i alla fall. :=)

Resan med Metron till centralstationen gick helt utan missöden och Emma hade ju dessutom hittat att vi kunde ta en annan linje så då blev det inte ens ett byte… Nice, nice..

När vi satt där på tåget så kom det på en kille som körde opera med en handdocka… Himla skoj när det händer oväntade saker men det var inte nån som gav honom nånting och det var ju tråkigt. Lena höll i min väska där jag hade plånboken så jag var inte bättre än någon annan…

Sen gick vi och väntade på bussen som kom nästan på en gång. När vi hade åkt en liten stund. Så klev det på ett trevligt par som visade sej vara från Skellefteå. Alltså ibland är världen väldigt liten….

De var jättetrevliga och hade varit i Florens och Italien och nu varit en sväng i Paris innan de skulle hem till Skellefteå.

Medan vi satt där och pratade så var det två hemlösa som klev på bussen, Det kan ha varit en mamma och hennes utvecklingsstörda vuxna dotter. De gapade och skrek åt varandra  och rätt vad det var så fick dottern en flathand av mamman rätt över ansiktet.
Sen klev det på några andra som talade med dem och då lugnade de ner sej och gick och satte sej på två säten bredvid varandra. Ja det var llite märkligt beteende för oss här uppifrån Sverige men inte många höjde på ögonbrynen mer än oss…. :=)

När vi klev av bussen så var Lena lite lätt förvirrad efter dagens alla strapatser och började gå åt fel håll men sen ändrade hon färdriktning och vi gick till hotellet.

Vi packade om i bilen och sen åkte vi iväg mot Belgien. Vi tog små vägar så att vi skulle få se lite olika saker och det var så otroligt vackert….

Vi slapp även Brysselringen och det gjorde ju inte saken sämre precis…

Vi körde in i Waterloo och skolle känna historiens vingslag där Napoleon stupade men vi hittade inget monument alls… HUR är det möjligt på en skala.

Emma hoppade ur bilen och frågade några tjejer och de hade ingen aning om vad hon talade om… Märkligt, märkligt….

Men sen när vi körde runt i Waterloo så såg vi att det stod Sacre Ceur (säkert felstavat men det bjuder jag på). Så antagligien så har de bytt Napoleon mot Sacre Ceur….

Vi körde sen till Holland (ja jag vet att det heter Nederländerna) och gick på toa på en bensinmack och sen sov vi ute på parkeringen där….


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0