Finland 111102

Finland 111102

 

I går kväll så fick jag för mej att jag skulle färga håret så då gjorde jag det. Kan ju vara bra om inte sambon alltid behöver skämmas för mej ;)

Jag trodde att det skulle bli mer rött men det blev ungefär samma färg som jag redan hade så det kanske var lika bra. Hade ju varit mindre skoj om det hade blivit ”tysklandsrött” igen!

För er som inte är insatta så köpte jag hårfärg när jag och Lena var ner till Tyskland första gången och jag glömde bort tiden som jag skulle ha tagit när jag satte i färgen eftersom en trevlig valpköpare ringde.

Vad hände?
Jo håret blev så rött att jag kände inte igen mej på ca 2 veckor efteråt när jag såg mej i spegeln! MWOHAAAAAA Men sen insåg jag att rödhåriga har skojigare och har varit rödhårig sen dess…. :=)

 

I morse så skulle vi först skjutsa pappa till verkstan med bilen eller rättare sagt skjutsa hem honom efter att ha lämnat bilen där.

Vi höll tiden men sen sket sej schemat :=) Som vanligt.

Vi hade tänkt åka från Övik kl 10 men det insåg jag rätt så snart att det skulle inte funka.

Först så skulle vi till Hemköp och hämta ut ett paket. Det var vårt hemmabiopaket som hade kommit. Det var helt märkligt. Vi har inte fått nån avi att det hade kommit men igår så fick vi en påminnelse att vi måste hämta ut det före den 4/11! Alltså bara några dagar. Som tur var så kollade vi posten innan vi skulle åka så vi fick hämta det innan vi for annars så hade det ju åkt tillbaka. Märkligt, märkligt men inte blir man speciellt förvånad …..

 

Sen skulle Pekka fota sej på grund av jobbet. Vi hittade inte vart det var och fick yra på lite….. Men till slut så gick det galant… *tummen upp*

 

Sen åkte vi till Emma för att hämta hennes dator som vi ska ta med till farmor i Finland där hon ska hämta den sedan. Där blev vi lite längre än väntat och sen var det dags för att handla lite på Willys. Vi hade bestämt att vi skulle handla på Willys för att få mer för pengarna än om vi skulle käka på båten. Dessutom så köpte vi fika, en Häntextra till mej och batterier (till MP3) Nej Kattis inga såna tankar hahahhahahaha

 

Sen började vi vår resa söderut en timme försenad.

 

Vi stannade en gång efter vägen för att Pekka ville pinka och då ville dogsen också hänga med. Så han gick en sväng med dem. Men Geisha tycker inte om att pinka när hon är kopplad. Så hon gjorde ingenting L


Vi körde vidare till Lena som mötte upp oss vid E4. Det var meningen att vi skulle ses på Gävle Bro men självklart så dirigerade jag sambon fel så vi hamnade på Statoil macken på väg mot Lena. Det kan ju vara så att mitt undermedvetna vill till Lena igen J
Hon blev i alla fall jätteglad för hundfoder, agilititunnel, kaffekvarn (man maler kaffebönor i den) och en liter vin J

Vi fick som tack träffa snyggingen Elvin och tollarkillarna Harry och Tonic. De bara skrek när de hörde oss för det kan väl inte vara så att de beter sej på det viset inför alla? *flin*

 

Efter att ha fotat och hälsat och surrat och skrattat så fortsatte vi vår väg söderut. Pekka blev lite stressad för när vi skulle åka från Lena så startade inte bilen.

Det skumma var att det var andra gången idag som det hände. Första gången var när vi hade lämnat av pappa hemma och sen for hem och packade bilen och skulle iväg igen.

Nr vi var klara efter en stund så startade inte bilen L

Den gjorde samma sak även i Holland när vi hade handlat på affären innan vi skulle till Tyskland. Den gången fyllde vi på bensin fastän det var kvartstank kvar och då startade den. Skumt.

I morse var det också kvartstank kvar så vi fyllde på ur reservdunken och då startade den.

Men nere i Gävle så hade halvtank kvar så då sprack den teorin.

Är det nån som har nån aning om vad det kan vara för fel? Det är en SAAB 9-5 årsmodell -03.

Ingen av våra teorier stämmer längre. Den har startat som en klocka sen vi var i Holland och nu plötsligt så strular det flera gånger samma dag.

Om jag säger som så, var pulsen rätt hög på Pekka när vi började tala om det i bilen och vi funderade på hur det skulle gå när vi skulle av båten J

 

Hur som helst så skulle vi tanka fullt i Sverige innan vi åker till grannlandet eftersom att bensinkorten inte gäller där. Märkligt men tyvärr är det så.

Vi skulle leta en OKQ8 mack som jag visste fanns i Uppsala men inte hittade vi den… Men när vi sen körde ut på E4 igen så körde vi bara några km så var det en skylt med en OKQ8 mack så det var ju kanonbra.

 

När vi sen närmade oss Stockholm så var det väldigt lite trafik så det kändes skitbra men säg den glädje som varar länge….. L

Det var köer och köer och ännu mer köer så tom jag blev lite orolig att vi inte skulle hinna till båten. Men som genom ett trollslag så började det rulla på och vi kom förbi Stockholm och var på väg mot Södermalm. Jag hade aldrig åkt den vägen så jag hade ingen koll på om vi var på rätt väg eller inte. Det enda jag kände igen var Stadshuset och det säger ju inte så väldigt mycket om man ska till Finlandsbåtarna på Vikingline!

 

Vi trodde att vi hade kört av på fel avfart men chansade på att tro på TOMTOM. Pekka körde på och rätt vad det var så såg vi att vi hade kommit rätt.
Härligt, det var en skön känsla.

 

Vi kom ombord utan problem och sen har det varit kanonbra miljöträning för hundarna. De har mött fulla ryska tanter, åkt hiss, gått på däck, gått i konstiga trappor och bott i en hytt under bildäck där det har funnits allehanda konstiga ljud.
Men det har gått hur bra som helst!

Så i morgonbitti är vi framme  i Åbo och då åker vi direkt till Pekkas mamma i Karis.

 

Ha en härlig dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0