Finland 111104

Finland 111104

 

Idag så blev det sovmorgon och det var skönt. Pekka blåste upp madrassen men i morse så hade den tappat luft så jag kanske var för tung? Ooooops men den är skön att sova på i alla fall.

 

Idag så ska Emma och Ida komma hit och hälsa på oss. Vi tog ju med oss Emmas dator så det är den som de ska hämta och självklart så vill de ju hälsa på sin gulliga farmor.

 

Igår så blev ju min mamma opererad och fick en ny höftkula och idag så har hon redan börjat att gå i trappor. Skönt att höra att allt gick så bra. Självklart så har hon ju ont men förhoppningsvis så kommer det att bli mycket bättre än vad det var innan operationen i alla fall.

 

Emma och Ida kom och hälsade på farmor och oss idag. Emma skulle också hämta sin dator som vi tagit med oss.

Pekka och flickorna for ut på stan en sväng för att kolla på några loppisar och tända ett ljus på pappas/farfars grav.

 

Under tiden så fick farmor och jag besök flera gånger! Bara trevliga personer så det gjorde absolut ingenting.

 

Sen skjutsade Pekka flickorna till järnvägsstationen. När han kom tillbaka så käkade vi mat. Det var som vanligt Pekka som fixade maten. Det var jättegott. Det var nåt slags fläskkött som hette ”korngris”. Det var marinerat och hur gott som helst. Till det så blev det en färdig potatisrätt som var nästan som en blandning mellan potatismos och potatisgratäng. :=)
Gott var det i alla fall!

 

Efter att ha vilat en stund på maten så åkte vi ut på stan igen för att handla lite på Varuboden. Det är typ Finlands svar på Konsum. En del saker där är verkligen jättedyra men andra är billiga.

Vi skulle köpa nåt vi kunde ha till efterrätt och Kejsarinnans te och vi fixade båda två!

Medan vi gick där på affären så sa Pekka att han som gick förbi oss hade gått på samma skola som honom som ung. Vi hann inte mer än tala om det så stannade han och började prata med Pekka. Det var ett trevligt samtal. Han frågade om jag var Pekkas fru men det var jag inte (hahhahahaha) utan Pekkas sambo. Kompisen  sa då att i Finland så säger man att det är ett ”damsällskap” Lite gulligt och gammeldags!
Jag sa att de kunde väl ses för en fika nästa gång vi kommer till Karis och det tyckte han var en bra idé. Så vi får väl se hur det blir…..

Sen åkte vi runt en sväng i Karis. Då kom vi på att vi skulle se vad ett mobilt bredband skulle kosta. Det var en trevlig tjej som jobbade på kiosken och det slutade med att vi köpte ett Saunalahiti.fi. Då köper man bredbandet och sen laddar man det som en mobil. En vecka kostar ca 60:- och det kan det ju vara värt när man ska hit och hälsa på!

 

Sen åkte vi hem och fixade efterrätt. Tyvärr hade inte farmor nån elvisp så det var inte bra för min arm/axel att vispa grädde för hand men jag tog det lite lugnt så till slut så var det klart.

 

Efterrätten blev marängbottnar med grädde och fruktcocktail och det blev riktigt gott!

 

Sen så slappade vi. Jag jobbade på med hemsidan och slökollade på TV.
Jag tog en sömntablett men den verkade inte så fort utan jag låg och läste och lyssnade på MP3 och till slut så somnade jag.

Jag sov som en stock till kl 7.45 när jag var tvungen att gå på toa och sen sov jag till 10.45 finsk tid….


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0