WDS 130517

WDS 130517

I morse så klev vi upp i tid för att käka frukost men vi tog det rätt så lugnt i alla fall.

Vi hade bestämt igår att vi skulle åka på en rundtur med sightseeing med buss och båt under 48 timmar. Ja inte i ett sträck men ha det trevligt utan att jag skulle få så ont eftersom att vi ska gå på utställningen i morgon.

Som vanligt så hjälpte receptionisterna oss med att fixa rundtursbiljetten. Det enda lite dåliga var att vi hade en biljett för oss alla 5 så vi kunde inte dela på oss om vi skulle bli arga på varandra hahahhahaha

Vi försökte oss på en plan och den var att vi skulle åka bussturen idag och båtturen i morgon efter utställningen.

Vi i vår familj hade ju fått smak för det ljuva livet och att åka taxi så Lena och Andreas hängde på oss idag. Vi trodde att vi skulle kunna dela på en bil men det gick inte så de ringde efter en till. Men det märkliga var att när vi kom in till stan så fick ingen av oss betala...
En helt enkelt bra början på den här dagen :)

Vi hittade en härlig buss i solen som var utan tak och det kändes underbart i det fina vädret och det gick ju även toppen att fota då.

Budapest har både en rik, gammal historia och många vackra, gamla byggnader som vi körde förbi.
Vi var äkta turister och hade öronlurar på och hörde en guidning på underbar gotländska :)

I priset ingick även ett glas öl på en restaurang och eftersom att jag inte dricker öl så fick ju älsklingen 2 st. Jag och Leo drack Cola.
På väg till den här restaurangen så var den en ungersk kille som gav Lena fina komplimanger... Så roligt och jag blev såklart för hennes skull.....Lena blev mest generad ;)

Vi drack upp det vi hade och väntade in nästa buss eftersom att de hade ett stig av- stig på- system så man kunde stanna vid vilken som helst av de 16 stoppen om det var nåt man ville kolla extra på och sen hoppa på en annan buss.

Väldigt trevlig ide och massor med kunniga ungdomar som man kunde fråga om nåt var oklart.

2 hållplatser längre bort så var det dax för lunchen som också ingick i priset. Det var gulaschsoppa på en jättefin restaurang med en enorm utsikt över hela Budapest.
Leo ville så klart inte ha soppan så han fick äta spaghetti carbonara i stället.
Han orkade inte hela den vuxna portionen men det fanns de som glatt hjälpte till (jag var inte en av dem)

Vi åkte kors och tvärs genom stan så man blev helt snurrig men vi hann se det mesta tror jag.

Efter rundturen så hade vi sett i våra kuponghäften att man fick ett ölglas om man handlade för 2000 ungerska kronor.
Vi fick fråga överallt men det var ingen som riktigt visste var den restaurangen låg nånstans.
Som tur var så fanns det bänkar lite överallt där jag kunde sätta mej och vila en liten stund.

Vid en av de vilopauserna så såg jag en klädaffär där jag tyckte att Lena skulle gå in och kolla eftersom att hon ville köpa nått nytt till sej.

Då kommer en gammal man med en mössa med öronlappar och om man säger som så hade vi alla sommarkläder på oss.
Han ställde ner en låda nedanför bänken och lade en tröja på gågatan där vi var och så ställde han en kaffekopp ovanpå tröjan.
Sen började han sjunga nån ungersk sång. Vi hade ingen aning om vad han sjöng om och nej vi gav honom inget heller :(
Då kommer det en till märklig man och ställer sej framför den gamle mannen. Den märklige mannen är smal, tatuerad och med otäcka, elaka ögon.
Han sträcker fram handen med nånting i till den gamle. Jag tycker att det såg ut som en brunaktig sten. Men vi hade ingen aning.
Sen ställer han sej och stirrar på oss och det kändes väldigt obehagligt. :(
Sen börjar han helt otippat att sjunga med den gamle mannen.....

Vi gick därifrån för det kändes inte alls som en säker plats för en invalid som mej och ett barn som Leo.
Så vi traskade vidare på vår jakt efter "The Black Dog" som restaurangen hette.

Och HEUREKA där låg den en liten bit framför oss.

Det fanns inget folk inne i restaurangen men vi klev in för vi ville ju så gärna ha de där glasen....
Servitören/hovmästaren kom på en gång och frågade vad vi ville ha.

Vi gjorde vår beställning och sen kom han tillbaka och sa att en fläskrätt var slut och strax innan så hade han sagt att de inte kunde göra en varm macka till Leo.
Så när han sa att jag inte skulle få min mat heller så sa jag vad jag tyckte på ett lite skämtsamt sätt (tyckte jag i alla fall).
Så då säger han att jag ska få min mat gratis om jag tar kyckling i stället så självklart så gör jag det.
Leo fick äta både av min mat och av Pekkas mat men tyckte inte om nån av dem speciellt mycket :(

När han kom med det vi skulle beställa så hade han fipplat till det också till att det skulle vara tre stora öl men Lena hade sagt att hon ville ha en liten öl. Leo och jag fick rätt när vi fick en cola var i alla fall ;)

Så då hämtar han en ny liten ål men ställer den stora som blev över bredvid vårt bord men på bardisken.
När Pekka sen vill ta öl nr 2 så får han den som varit upphälld ett bra tag men han sa ingenting. :)

Det var ett märkligt ställe eftersom att ingen visste om var det fanns fastän det var i kuponghäftet som man fick med sen med alla rabatter.

Men servitören var glad och trevlig och pratade en märklig engelska som lät som en blandning mellan tyska och engelska....

Vi hade båda familjerna uppfyllt kraven för summan så att vi skulle få varsitt glas.

Äh om man säger som så, Leo fick vårt glas för det var litet som en fingerborg eller en pytteliten snaps.....

Men det var i alla fall skoj att få varit med om ännu ett äventyr,.

Vi gick sen ivåg till ett cafe som hette Annas Cafe. Ett väldigt fint och trevligt ställe med superbra service.

Först så hade jag och Lena tänkt köpa en budapest bakelse och äta nere vid Donau men nu tänkte vi att vi kunde ta den här i stället men de hade inga budapestbakelser :(

MEN dse hade otroligt smarriga glassar och goda drinkar.

Jag brukar ha svårt att unna mej själv men eftersom att Pekka hade fått druckit de öl som han ville ha så tyckte han att jag självklart skulle köpa den jag ville ha.

Den var bara hur god som helst med en underbar pistageglass som jag tror att de gör själva....
Leo fick det han ville, jordgubbsglass med grädde, Lena var lite nyttig och tog en yoghurtglass som också såg smarrig ut.
Sen beställde Pekka, Lena och Andreas varsin drink och då blev jag också tvärsugen på en alkoholfri drink.
Så jag brassade på med en men den var faktiskt inte så god som de som jag har druckit förut.
Den smakade lite beskt i stället för syrligt eller sött som de andra jag har smakat förut men det uppvägdes av glassen :)

Just ja igår så kom Lena med en burk som hon tyckte att jag skulle smaka på eftersom att det var cider med grapefruktsmak.
Jag tog en liten klunk och sa att men Lena det här är ju öl?
Lena: nejdå det är cider
Jag: men man känner ju först grapesmaken och sen ölsmak
Lena: nej det är cider
Jag: Pekka smaka du då?
Pekka: Jag vet inte vad det smakar
Jag: Lena smaka själv då?
Lena: Ojdå det är en öl men visst är den god?

Idag på cafeet så höll det på att bli samma sak med en annan smaksättning men jag sa bara att idag så får du smaka själv :)

Vi betalade och hela detta kalaset med drinkar och glassar kostade oss ca 300:-
Ibland så är det härligt att vara människa....

Sen gick vi sakta upp mot torget för att kolla om vi kunde få tag på en taxi.
Jag fick gå jättesakta eftersom att jag fått mjälltugg efter allt jag hade vräkt i mej...
Men det var det i sanning värt.
Vi hittade rätt torg och Pekka hittade en ledig taxi som tyckte att det var helt ok att klämma ihop oss allihopa i hans bil.

Leo fick sitta i mitt knä i baksätet utan säkerhetsbälte och hela han sken som en sol över detta märkliga äventyr.
Men jag sa till honom förut att det gäller bara nu i den här taxin, sen är det bälte som gäller i alla lägen...

Resan var ganska så lugn mot hur den hade kunnat vara helt galen om man tänker på den tokiga chauffören vi hade i går.
Men den här fick också några onda ögon på sej.

Jag vet inte hur man ska förklara deras körstil....
Det är ju ofta köer, men då kör de helt enkelt i bussfilen och sen när de ska över i en annan fil så tränger de sej helt sonika dit.
Alltså ibland så måste det vara centimetrar från en krock....
De skriker åt varandra ibland när det inte går bra för den ena att köra...
Fort går det också och ja det är helt enkelt en upplevelse.

När vi sent omsider kom tillbaka till hotellet så hade jag tidigare på dagen lovat Leo att få spela på surfplattan eftersom att han varit duktig och inte klagat på hela dagen.
Men det var inte mycket spelat förrän han tog sin krokodil och gick och la sej och somnade på en enda gång.

I morgon så blir det världsutställning för Beyonce så då åker jag, Pekka och Leo såklart dit och hoppas att det ska gå hyfsat bra....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0