WDS 130523

WDS 130523

Idag när vi vaknade på parkeringen på Astrid Lindgrens värld så kände vi oss rätt fräscha i alla fall.
Jag blev såklart lite stel men nu när jag har med mej Voltarensalvan och smörjer knän och axel 2 ggr varje dag så känns det lite bättre.

Vi åkte en sväng runt Vimmerby för att få tiden att gå och sen åkte vi tillbaka till parkeringen.

Efter att vi hade stått där ett tag och väntat på att kl skulle bli 10 och att de skulle öppna så var det en kvinna som kom och knackade på rutan. Både jag och Pekka var helt övertygade om att det var en som ville ha parkeringsavgiften men se där hade vi helt fel :)

Det var en kvinna som hade löst två dagars paket för sin familj som bestod av ett barn och två vuxna och hon frågade om vi ville köpa deras biljetter och parkeringsavgift?
Självklart så ville vi det så det blev en win-win situation.
Hon ville ha 300 men fick lite mer eftersom att hon inte hade växel på den summan. Så vi betalade 380:- för oss tre och bilen så det var en trevlig början på dagen. Vi skulle egentligen ha betalat 180+240+240+40=700

När vi kom in så fortsatte dagen lika trevligt genom att vi fick låna en rullstol utan problem.
Jag gick i en del uppförsbackar för Pekka var inte den mest tränade om man säger så hahahhahaha
Var lite skönt ibland att få sträcka på benen också-

Vi började i alla fall med att gå upp mot Pippis hus och se vad som var på dagens program.
Idag så var det 3 föreställningar: kl 12 Nils Karlsson Pyssling, kl 13.45 hos Pippi och kl 16 Allsång med Prussiluskan med gäster.

Uppe hos Pippi så var hon ute i Söderhavet och seglade med sin pappa på en stor båt. Vi trodde att de skulle lägga ut igen men så blev det inte.
Pippi spexade och pratade med alla barnen och sen gick de alla tillsammans och skulle leta efter Herr Nilsson, apan.
Leo blev helt speedad och hörde inte alls efter vad de sa att barnen skulle göra. När alla skulle vara ute så sprang han in i Villa Villerkulla och tvärtom.
Vi fick säga åt honom flera gånger att om han inte skulle lyssna så skulle vi gå därifrån.
Till slut lugnade han ner sej och satt i mitt knä i rullstolen och kollade på den improviserade föreställningen...
Väldigt duktiga och trevliga skådespelare :)

Sen gick vi vidare och kollade på den lilla staden som ser ut precis som Vimmerby men i miniatyr.
På alla toaletter så var det en vanlig toa och en i lämplig storlek för ett barn med även toapapper i lämplig höjd. Utanför toan så fanns det självklart även ett tvättställ i barnens höjd.
Inte ofta som man ser sånt....

Vi gick runt bland de olika sagorna och sen var det dax för föreställningen med Nils Karlsson Pyssling. Leo satt i mitt knä och var helt uppslukad av berättelsen om hur de möttes när Bertils föräldrar var på jobbet hela dagarna och han blev uttråkad av sina leksaker efter sin systers död.
Efter Nils Karlsson föreställningen så gick vi runt och kollade på Mattisborgen där de höll på att repetera inför sommarens föreställning. Så det var lite synd att inte Leo fick se Ronja, Birk och rövarna.
Det är skrämmande att höra att han knappt vet vilka Astrid Lindgrens sagor är. :(
Mina ungar är uppvuxna med dem alla eller nästan alla .... Både som böcker och video, framför allt som videos. Tycker att de är helt underbara på olika sätt....

Sen kom vi till Karlsson på taket och Lillebror. När jag var till Astrid Lindgrens värld förra gången så var Thomas ca 3 och Linn några år äldre så det är ett tag sen ;)
Linn blev då rädd för två saker: att Prussiluskan skulle ta med sej Linn till barnhemmet )Linn hade en Pippi peruk på sej den dagen) och Karlsson på taket.
Leo älskade Karlsson :)
Efter deras föreställning så frågade jag om vi kunde få ta några kort och det ville dem gärna (alltså Karlsson och Lillebror)
Karlsson svingade Leo hit och dit och fram och tillbaka och Leo tyckte att det var hur skoj som helst!

Sen gick vi ner till Nils Karlsson Pysslinghuset där allt är superstort! Efter det så köpte vi en korv och satt och chillade lite innan det blev dax att gå upp för att vara med på Allsången.
Pekka var väldigt entusiastisk för att sjunga med alla andra. NOT men satt snällt med mej och Leo :)
De som var där var Prussiluskan, Madicken med familj, Kling och Klang, Dunder Karlsson och Blom och Karlsson med co.
Jätteskoj var det....

Leo fick även prova på att snurra i en sån karusell som jag hade när jag var liten. Vet inte varför de inte finns nu men det var väl kanske nån unge nån gång som spydde eller nåt ;)
Det är en rund platta som man snurrar genom att sparka på fart med foten och ibland så fick man upp jättehög fart.
Pekka snurrade på Leo så han skrattade så han tjöt!

Efter allsången så fotade vi några såna där figurer där man sätter sitt eget huvud i ett hål. Det var bara jag och Leo såklart som gjorde det ;)

Sen hade de en liten park med såna där gunghästar som brukar vara i lekparker,.Alla var vita men med en bokstav på sidan.
Så Leo fick springa mellan hästarna och bokstavera till Le, Pekka och Carina och han tyckte att det var superskoj....

Det finns även en "inte stöta marken bana" som Leo tyckte var superskoj.

När vi hade sett det vi skulle se så skulle Leo få välja ut en sak som ett minne från den här dagen. Han sprang omkring och hade väldigt svårt att välja tills han kom till Herr Nilsson så det blev en liten apa.
Men han fick också en liten skattkista med chokladmynt, en av Pippis guldpengar (icke choklad), en klubba och bilder av figurerna från Astrids böcker.

När vi kom ut därifrån så såg jag en skylt där det stod "Saga biograf" så vi gick dit och kollade. Det var så nostalgiskt att se vad som låg i disken där...
Såna filmstjärnor som mamma hade när hon var liten och tablettaskar som jag hade när jag var liten osv.

Men det var även en bio där man kunde se snuttar från olika av filmerna. Vi satt där i godan ro och kollade med Leo.
Till slut så sa Pekka att nu är klockan 17.45 och undrade när de stänger. Jag sa kl 18 men när vi kom ut från bion så var allt helt öde jhahhahaha
Vi visste inte vart vi skulle lämna rullstolen och vår bil stod helt ensam på parkeringen..

Det såg verkligen skoj ut :)

Sen åkte vi raka vägen till campingen och checkade in. När vi kom till stugan så fixade jag lite bland fgrejerna i bilen så att man skulle hitta lite lättare.
Det blev lite käk och sen pysslade jag och Leo lite annan han bäddade ner Herr Nilsson i den ena överslafen och sej själv i den andra.
Efter pysslet så sa jag att han skulle gå och lägga sej och han gick utan protester och la sej direkt,,,,

Jag tror att han har varit rätt så nöjd med den här dagen ocks..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0